Závislosť od sladkostí – ako ju prekonať?

Závislosť od sladkostí – ako ju prekonať?

Sladkosti – spríjemňujú relax, sú spojencami v čase smútku, dopĺňajú čas strávený s blízkymi. Ako sa od nich oslobodiť, keď tak dobre chutia a prinášajú nám toľko potešenia?

 Jedenie sladkostí nám prináša radosť, a preto po nich siahame. Možno dokonca každý deň. Pri takýchto príležitostiach nám niekedy žartovným tónom povieme, že sme od sladkostí závislí. Takáto závislosť však skutočne existuje, hoci v porovnaní s alkoholizmom či drogovou závislosťou môže vyzerať veľmi triviálne. Nespravodlivo.

Všadeprítomný cukor

Sladkosti sú pre naše zdravie škodlivé kvôli cukru, ktorý obsahujú. Aj keď v danej chvíli nás zjedenie čokoládovej tyčinky upokojí a zlepší nám náladu, z dlhodobého hľadiska to na náš organizmus vplýva deštruktívne. Ako by toho negatívneho nestačilo, cukor nájdeme všade. Je ho veľa v hotových výrobkoch, vysoko spracovaných potravinách, omáčkach, nápojoch, drobnom občerstvení. Ak ich jeme častejšie než len občas, a okrem toho sa neobmedzujeme v konzumácii sladkostí, tým horšie pre nás. Mali by sme značne obmedziť konzumáciu cukru, a predovšetkým by sme sa mali vyvarovať každodenného jedenia sladkostí. Nie je to však jednoduché, hlavne ak už máme nejaké svoje zvyky.

Pri obmedzovaní sladkostí nám pomôže, keď do našej stravy pridáme väčšie množstvo ovocia a čerstvých štiav. Miesto cukru môžeme s úspechom použiť na sladenie nápojov (a nielen tých!) med vysokej kvality alebo prejsť na stéviu. Pečivo a koláče z obchodu je dobré nahradiť domácimi. Ak sa rozhodujeme o čokoláde, vyberme si horkú, s čo najvyšším obsahom kakaa. Pri nakupovaní čítajme etikety – keď budeme vedieť, z čoho sa skladajú jednotlivé produkty, môžeme nakupovať múdrejšie a v prospech nášho zdravia.

Keď nad tebou sladkosti vyhrávajú

O závislosti môžeme hovoriť vtedy, keď stimulanty negatívne zasahujú do nášho bežného fungovania a my, hoci si tento fakt uvedomujeme, po nich stále siahame. Nie sme schopní mať nad touto situáciou kontrolu, práve naopak – potreba urobenia niečoho, v tomto prípade jedenia sladkostí, je silnejšia ako naša vôľa a zdravý rozum.
 

Takúto závislosť by sme mali konzultovať so špecialistami. Terapia je rovnako dôležitá ako v prípade iných závislostí, hoci o závislosti na sladkostiach či cukre sa hovorí menej ako o alkoholizme, závislosti od tabaku či od práce. Pri zmene stravy na zdravšiu nám pomôže dietológ.