V akých potravinách nájdeme najdôležitejšie vitamíny?

V akých potravinách nájdeme najdôležitejšie vitamíny?

Pamätajme na to, že v každodennej strave si musíme kontrolovať zložky, ktoré nám prinášajú mnoho cenných vitamínov. Preto sa oplatí vyberať si jedlá, ktoré sú zložené z čo najväčšieho počtu živín.

Starostlivé plánovanie stravy a príjem správnych potravín nám zabezpečí nielen dobrý pocit, ale nás aj ochráni pred nedostatkom živín, čo sa niekedy môže prejaviť vážnymi chorobami a chronickými ochoreniami. Nižšie uvádzame funkcie jednotlivých vitamínov a odporúčame, kde ich nájsť.

Vitamín A - upravuje funkcie dýchacích ciest, podporuje sliznice a prekrvenie. Keď hľadáme potraviny bohaté na vitamín A, predovšetkým musíme siahnuť po pečeni, strukovinách, mlieku, vajíčkach a iných mliečnych produktoch. Veľké množstvo vitamínu A majú v sebe aj ryby.

Vitamín B - vitamíny zo skupiny B sa podieľajú na tvorbe bielkovín, hormónov a enzýmov, preto je potrebné starať sa o ich dostatočné množstvo v organizme. Aby sme týchto vitamínov mali dosť, musíme siahnuť po mäse, veľkom množstve zeleniny, orechov a strukovín.

Vitamín C - podporuje predovšetkým imunitnú sústavu, čím nás chráni pred vírusmi. Aby sme zabezpečili jej správne množstvo v organizme, musíme si vyberať citrusové ovocie a veľké množstvo zelenej listovej zeleniny.

Vitamín D - je vitamín, ktorý má veľkú úlohu pri posilňovaní kostí. Preto sa o jeho správne množstvo musia postarať ľudia, ktorí trpia na osteoporózu. Jeho veľké množstvá sú v rybom oleji, rybách, hubách, vajíčkach a pečeni.

Vitamín E - je to vitamín, ktorý podporuje elimináciu peroxidov s devastačným účinkom na naše telo. Zároveň podporuje boj s chorobami srdca a vysokým tlakom. Veľké množstvá vitamínu D sa nachádzajú v rastlinných olejoch, strukoch, orechoch, špenáte a brokolici.

Vitamín K - má protizápalové účinky a pôsobí proti bolesti, napravuje stavbu kostí a pôsobí aj proti hubovitým ochoreniam. Jeho veľké množstvá nájdeme v zelenine, vajíčkach, mlieku a syroch.