Prosná kaša je dobrá na všetko

Prosná kaša je dobrá na všetko

Popularita prosnej kaše stále rastie. Kým ešte pred niekoľkými rokmi bola táto kaša ešte zabudnutým darom prírody, dnes je nevyhnutnou súčasťou zdravej stravy, napríklad alkalickej, očisťujúcej, pre športovcov, a tiež pre deti.

Prvá spomedzi kaší

Prosná kaša je bohatá na vitamíny skupiny B, meď, kremík a železo, draslík, fosfor a vápnik. Oxid kremičitý posilňuje kĺby, rovnako ako vlasy, kožu a nechty. Pretože obsahuje aj vitamín E, o to viac sa vyplatí ju zapojiť do stravy, ak máme problém s jemnými vlasmi alebo zlým stavom pokožky. Je účinný v boji proti vírusom, pretože odstraňuje z organizmu prebytočnú vlhkosť, a tým znižuje sekréciu hlienu pri zápaloch (napríklad horných dýchacích ciest). Podporuje činnosť tráviaceho traktu, obličiek a pečene. Je veľmi ľahko stráviteľná, a pritom je dobrým zdrojom energie, takže sa odporúča aj športovcom. Fyzicky aktívni jedia kašu z prosa tiež vďaka veľkému množstvu už spomínaného kremíka, ktorý pozitívne vplýva na metabolizmus. Z tohto dôvodu by sa jej nemali vzdávať ľudia, ktorí sa snažia schudnúť, hoci táto kaša má dosť veľa kalórií a stredne vysoký glykemický index.

Čo je dôležité, prosná kaša pôsobí zásadito, čím sa líši od ostatných druhov kaše, okrem pohánkovej. Vďaka tomu sa často objavuje ako jeden z pilierov alkalickej stravy, ktorá má organizmu prinavrátiť acidobázickú rovnováhu. Prekyslený organizmus je príčinou mnohých problémov, napríklad chronickej únavy, zhoršenia vzhľadu pokožky, nervozity, spomaleného metabolizmu, bolestí svalov a kostí.

Popularita prosnej kaše vzrástla, keď sme sa začali čoraz kritickejšie pozerať na glutén. Na kašu sa používajú lúpané zrná prosa. Ako bezgluténový produkt je táto kaša vítaná v strave celiatikov.
 

Urobte si z nej to, na čo máte chuť

Jednou z najväčších výhod prosnej kaše, z kulinárskeho hľadiska, je jej univerzálnosť. Dá sa jesť prakticky so všetkým a kedykoľvek počas dňa. Na raňajky s ovocím, müsli, hrozienkami alebo ako zložka mliečnej polievky. Na obed a na večeru bude kaša výborne chutiť so zeleninou a mäsom. Môže byť základom vegetariánskych fašírok, a v rajčinovej polievke zastúpi cestoviny. Z kaše pripravíme aj zdravé palacinky, a dokonca ľahkú strúhanku k mäsu. Je výborná ako základ plniek a zapekaniek. Často sa k nej pridáva kurkuma, karí, koriander a iné výrazné korenie. Prirodzene je charakteristická trpkastou príchuťou, ktorú odstránime tak, že kašu na chvíľu hodíme do teplej vody, ešte pred jej uvarením.